Podstawowe narzędzia w Jodze Kundalini wg Yogi Bhajana

with Brak komentarzy

Joga Kundalini jest jogą podnoszenia świadomości. Praktyka jej wiąże się z pracą z energią i kierowaniem uwagi do wewnątrz. Kundalini jest energią w ciele, która czeka na uwolnienie i możliwość wzniesienia się, tak aby służyć wzrostowi, wykorzystaniu potencjału i kreatywnemu życiu. By to mogło nastąpić musimy oczyścić się z podświadomych blokad, ograniczeń, negatywnych emocji i karmicznych obciążeń. W celu transformacji energii w praktyce Kundalini jogi wykorzystuje się mantry (słowa lub zwroty o wysokiej wibracji), mudry (joga dłoni), pozycje (asany) i inne ćwiczenia ciała, bandhy (zamknięcia ciała), praktykę kontroli oddechu (pranajama), relaksacje i medytacje.

 

Siedziba energii Kundalini w ciele zlokalizowana jest u podstawy kręgosłupa w Czakrze Podstawy. Energię Kundalini możemy pobudzić przez wykonywanie praktyk jogicznych, w tym praktyk w tradycji Jogi Kundalini przekazywanej przez Yogi Bhajana. Przez praktykę jogi Kundalini i stosowania zamknięcia Podstawy (Mulbandh) oraz zamknięcia Przepony (Uddijana Bandh) prana (energia płynąca do góry) jest kierowana do dołu, a apana (energia płynąca do dołu) jest kierowana do góry. Powoduje to powstanie żaru i mieszania się  tych energii w Punkcie Pępka. Powstała w skutek tego procesu energia następnie kierowana jest do Czakry Podstawy, gdzie jest siedziba Kundalini. Ten ruch powoduje obudzenie Kundalini, która dotąd uśpiona, zaczyna podnosić się do góry po głównym kanale energetycznym w ciele człowieka (Sushuma) zlokalizowanym wzdłuż kręgosłupa i płynie ona w górę przez wszystkie czakry aż do Czakry Korony zlokalizowanej na czubku głowy. Następnie Kundalini z powrotem opada na dół do Czakry Podstawy. Powyższy opis dotyczy sytuacji, kiedy kanały energetyczne (Nadis) w ciele są czyste, a czakry funkcjonują na właściwej dla nich wibracji. Jeżeli kanały nie są czyste, a czakry zablokowane lub rozregulowane, energia nie może płynąć swobodnie do góry. Praktyka Jogi Kundalini pomaga oczyścić kanały i poszczególne czakry i przygotować warunki dla wznoszenia się Kundalini w górę.

 

PODSTAWOWE NARZĘDZIA JOGICZNE STOSOWANE PODCZAS PRAKTYKI JOGI KUNDALINI:

 

  1. Punkt koncentracji:

Jeżeli nie ma innych instrukcji podczas praktyki oczy powinny być zamknięte i skupione na miejscu pomiędzy brwiami (siedziba intuicji – centrum trzeciego oka);

 

2.  Bandy

Banda to zamknięcie ciała stosowane w celu podniesienia energii w ciele oraz akumulowania rezultatów praktyki jogi.)

  • Zamknięcie Szyi (Jalandhar Bandh)

W celu dokonania zamknięcia szyi należy wyciągnąć kręgosłup, unieść do góry klatkę piersiową i mostek oraz wyciągnąć tył szyi przez przyciągnięcie podbródka do szyi. Gardło powinno pozostać rozluźnione. Celem jest odpowiednie nastawienie szyi i kręgu szyjnego, aby prana mogła swobodnie płynąć do czaszki. Zamknięcie powoduje tworzenie odruchów pobudzających i równoważących  gruczoł tarczycy.

  • Zamknięcie Przepony (Uddiyana Bandh)

Zamknięcie to stosowane jest na wydechu. Należy wciągnąć podbrzusze, w tym zwłaszcza punkt tuż nad punktem pępka, w górę i do tyłu w kierunku kręgosłupa. Klatka piersiowa podczas zamknięcia powinna być otwarta i kierowana do góry. Uddiyana Bandha jest stosowana w celu zainicjowania przepływu energii przez obszar leżący pomiędzy Mulabandh i Jalandhar Bandh.

  • Zamknięcie Podstawy (Mulbandh)

Zamknięcie podstawy jest wykonywane w 3 krokach: na początku ściągamy lekko do środka zwieracz odbytu, następnie ściągamy narządy płciowe i podciągamy do góry, a na końcu przyciągamy subtelnie punkt pępka do kręgosłupa.

Zastosowanie Mulbandhu ma na celu podniesienie energii w 3 pierwszych centrach energetycznych. Poprzez zamknięcie podstawy energia płynąca w górę (prana) jest kierowana do dołu, a energia płynąca w dół (apana) kierowana jest do góry do pępka, co umożliwia aktywizacji energii Kundalini w ciele.

 

3.  Oddech Ognia

Podstawowe ćwiczenie oddechowe w jodze kundalini. Jest to pełen mocy oddech, który odtruwa i równoważy organizm. Wydala toksyny, masuje organy wewnętrzne, rozwija mięśnie brzucha, stymuluję trzecią czakrę.

Praktyka tego oddechu polega na rytmicznym pompowaniu (wciąganiu) pępka do środka przy wydechu. Aby wykonać oddech ognia weź wdech, na wydechu pociągnij pępek w kierunku kręgosłupa. Rozluźnij i kontynuuj w rytmie 1-2 pompowania na sekundę. Wdechy i wydechy wykonywane są przez nos.

Oddech nie jest zalecany: dla osób z chorobami serca, kobiet w ciąży i przy 2-3 pierwszych dniach menstruacji. Osoby z wysokim ciśnieniem krwi mogą wykonywać oddech ognia w wolnym tempie, niemniej jednak jeżeli pojawią się zawroty głowy należy przestać wykonywać.

 

4. Mantry

Cechą charakterystyczną jogi kundalini wg tego przekazu jest to, że sesja zaczyna się i kończy czantowaniem mantr. Podczas ćwiczeń i medytacji również często wykorzystywane są mantry, które jako słowa o wysokiej wibracji mają moc oczyszczania umysłu.

 

Schemat lekcji jogi kundalini wg Yogi Bhajana